سعید محمد

مرکز اطلاع رسانی پویش مردمی حمایت از سردار دکتر سعید محمد در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دعای هفتم صحیفه سجادیه با دستخط منسوب به امام سجاد علیه السلام

نظر سعید محمد درباره سطح اختیارات فعلی رئیس جمهوری

وقتی اصول قانون اساسی را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که اختیارات خوبی برای قوه مجریه لحاظ شده‌است؛ حال ممکن است روسای جمهور بنا به دلایلی از این اختیارات استفاده نکنند و شاید برخی از روسای جمهور مشکلاتی که در دوران‌شان ایجاد می‌شود و نمی‌توانند آنها را برطرف کنند را بیاندازند کردن کم بودن اختیارات خود؛ این درحالیست که مقام معظم رهبری در یکی از آخرین سخنرانی های خود دقیقاً در این باره فرمودند که اکثر اختیارات در قوه مجریه انباشته شده است؛ اگر این قوه از همه اختیارات خود استفاده حداکثری کند و بعداً بگوید که من در فلان موارد به دلیل کمبود اختیارات، مشکلاتی داشتم، مسموع نیست؛ اما چیزی که ما می‌بینیم این است که از همان اختیارات موجود نیز استفاده نشده است؛ دولت وظیفه دارد که بر اساس استراتژی‌های نظام، استراتژی‌های دولت را در دوره‌ای کوتاه مدت تبیین و آنها را تبدیل به برنامه کند و آن را برنامه‌ها را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهد و سپس کنترل و نظارتی قوی در این زمینه داشته باشد؛ دولت‌ها در این زمینه اختیارات کافی دارند اما الان می‌بینیم که از این اختیارات داشته، استفاده کامل نشده است.

به‌نظر من اینکه بعضاً بخواهند کم بودن اختیارات رئیس‌جمهوری را بهانه‌ای برای عدم پاسخگویی به مردم عنوان کنند، کار درستی نیست. استنباط من این است که از اختیارات رئیس جمهوری در دولت‌های پیشین استفاده کافی نشده است به گونه‌ای که حتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کار بی سابقه‌ای در ارتباط با روابط بین‌الملل اتفاق افتاد؛ پیش از آن خط قرمزی درباره ارتباط با آمریکا در نظام وجود داشت، اما وقتی که دولت این علاقه‌مندی خود را اعلام کرد و گفت که ما الزاماً باید با آمریکا مذاکره کنیم، دیدیم که مقام معظم رهبری موضوع نرمش قهرمانانه را مطرح و به دولت این اختیار را دادند که مذاکرات را انجام دهند. حال اینکه باز دولت از همین اختیارات هم نتوانست استفاده کند و مجدداً مشکل جدید برای کشور درست کرد و قریب به ۸ سال سفره و زندگی مردم گروگان برجام شد و خروجی‌ای هم نداشت که البته این نتیجه با توجه به خوی استکباری آمریکا قابل پیش‌بینی بود.

فکر می‌کنم مخصوصاً دولت‌های یازدهم و دوازدهم به هیچ وجه نباید درباره نداشتن اختیارات کافی برای حل و فصل امورات بحثی را مطرح کند؛ چراکه اختیارات به‌طور تمام و کمال وجود داشته اما بنظر من به خوبی و در زمان مناسب از آنها استفاده نشده است. معتقدم که مشکلاتی که امروز کشور با آنها مواجه است، ناشی از عدم اختیارات نیست بلکه ناشی از عدم تدبیر درست و اجرای فعالیت‌های است. من اختیاراتی که در اصول قانون اساسی برای رئیس جمهوری لحاظ شده را کافی می‌دانم و بر این اساس برنامه ریزی کرده‌ایم.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ویدئوی کمپین سعید محمد : برای نمایش روی تصویر کلیک کنید

مطالب پیشنهادی